4 pracovní věci, které zaručeně zkazí odpočinek o dovolené

10.08.2021

Mnoho lidí si dovolenou samo kazí. Namísto odpočinku kontrolují firemní poštu, vyřizují pracovní telefonáty a v myšlenkách se stále vrací do zaměstnání.

Pak se není čemu divit, že se cítí stále unaveni. Na tyto čtyři aktivity si dejte pozor, pokud chcete na dovolené načerpat novou energii.

Vyřizovaní pracovní pošty

Na dovolenou si pracovní chytrý telefon s emaily ani notebook neberte. Pokud si jej s sebou přece jen vezete a máte jej k dispozici i pro soukromé účely, zkuste jej alespoň používat s rozmyslem.

"Vyvarujte se vyřizování pracovních e-mailů, i když vás to bude lákat. Před odjezdem na dovolenou zadejte do poštovního klienta oznámení, že jste mimo kancelář a uveďte kontaktní údaje a jméno osoby, na kterou se mohou lidé v naléhavých případech obrátit. Aby vás to nelákalo, je dobré na laptopu zavřít aplikaci poštovního klienta, u mobilního telefonu pak vypnout nejen náhledy příchozích e-mailů, ale i všechna oznámení," doporučuje Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy Gopas.

Reagování na pracovní hovory

Řada zaměstnanců pokračuje na dovolené v podobném režimu, v jakém fungují v práci. Neumí zkrátka odpočívat. Své jednání odůvodňují tím, že chtějí být neustále v obraze a snaží se vyvarovat případných překvapení po návratu do zaměstnání. Na dovolenou odjíždějí se zapnutým firemním smartphonem a neváhají brát každý pracovní hovor.

"Eliminujte tento negativní návyk a nekažte si chvíle volna. Uvolnění od celoroční přemíry komunikace není hřích, ale pravidlo zdravého rozumu," doporučuje Michal Černý ze společnosti Audiopro a dodává: "Na dovolené pracujete pouze na svém odpočinku. V opačném případě po návratu do práce budete brzy unavení a také váš pracovní výkon bude slabší."

Špatně delegované pracovní povinnosti

Jestliže mají zaměstnanci ve větší míře tendence na dovolené pracovat, může to poukazovat na jisté slabiny v organizaci firmy nebo v delegování pracovních povinností.

"Před odchodem na dovolenou si proto jasně určete s kolegy i nadřízeným, kdo bude zastávat vaši práci a převezme za ni odpovědnost. Vyhýbejte se myšlenkám na vlastní nepostradatelnost a nestresujte se. Vězte, že kolegové vás během pracovní dovolené bez problémů zastoupí. Krátkodobá nepřítomnost v práci by neměla funkčnost dobře zorganizovaného týmu nijak ohrozit," říká Tomáš Mertlík ze společnosti Batist Medical.

Nejasně formulované termíny pro čerpání dovolené

Odpočinek vám mohou zkomplikovat i nejisté nebo nepřesně formulované termíny pro čerpání vašeho volna.

"Důležité je rovněž vědět, že pokud vám do 30. června zaměstnavatel neurčil termín a rozsah dovolené, máte právo si ji určit sami. Udělejte si jasno ve vašem diáři a dohodněte se s nadřízeným. Vyhnete se tak organizačním zádrhelům, například při výběru dovolené na poslední chvíli," říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz a dodává: "Nebude vám hrozit navíc ani termínový souběh pro čerpání volna s vašimi kolegy. Pokud dovolenou nevyčerpáte, nebudete ji muset ze zákona nastupovat. Vězte však, že proplacení nevyčerpané dovolené je možné výhradně a jen při skončení pracovního poměru."

TZ ASPEN