40 procent času při sledování televize tvoří obsah přes internet, který již „předběhl“ anténu
Internet je pro Čechy nejčastějším zdrojem přenosu videoobsahu. Když sledují televizi, 40 procent času, který lidé u televize tráví, tvoří dle deklarované sledovanosti obsah právě z něj. 32 procent času pak pokryje obsah z klasické antény (DVB-T2), zbývajících 28 procent času si dělí satelit a kabelová televize. Dokonce 91 % českých domácností má již deklarovanou alternativu k DVB-T2.
Data vyplývají z nového průzkumu, který pro Asociaci provozovatelů mobilních sítí zpracovala agentura NMS Market Research. Jak výzkumníci zjistili, televizi má a sleduje více než 9 z 10 Čechů a Češek.
"Je patrné, že lidé stále více obsahu v televizi sledují pomocí internetu. Televizi připojenou k internetu má 6 z 10 Čechů a do budoucna bude navíc podíl ještě růst," uvedl spoluautor výzkumu z agentury NMS Market Research Vít Pavliš.
U mladých je internet jako zdroj příjmu při sledování TV již standardem
Internet už se stal standardem pro konzumaci videoobsahu přeš televizní obrazovky
u mladších diváků. Data ukazují, že například ve věkové skupině 18 až 24 let pocházelo
75 procent obsahu, který sledovali respondenti na hlavní televizi
z internetu. 15 procent obsahu pak pocházelo z klasické antény a 10
procent ze satelitu nebo kabelového vysílání.
Téměř 6 z 10 domácností již využívá nějakou streamovací službu, nejpopulárnější jsou Netflix, Voyo a HBO Max. Televizi s širší nabídkou programů (ať už IPTV, satelitní, nebo kabelové vysílání) pak využívá 7 z 10 domácností, nejoblíbenějšími jsou O2 TV, následuje Vodafone TV, Skylink a T-Mobile TV.
Příjem "přes anténu" bude ztrácet, lidé plánují víc sledovat přes internet
Výzkumníci se lidí ptali i na to, jak do budoucna plánují přijímat videoobsah. Méně či vůbec plánují lidé sledovat vysílání z klasické antény (24 % stávajících diváků přes terestriku), přes satelit (27 %) či kabelovou televizi (23 %).
Nejvíce posílí streamovací služby, které plánuje více než dnes sledovat pětina stávajících diváků, více sledovat plánují lidé i HbbTV (14 % lidí plánuje více sledovat skrze "červené tlačítko"), pořady na internetu např. na YouTube (13 %) a IPTV (12 % stávajících diváků plánuje sledovat více). Dalších 10 % českých domácností navíc zvažuje v blízké budoucnosti televizi s širší nabídkou programů nově pořídit.
Výzkum proběhl na reprezentativním vzorku populace 15-75 let, a to pomocí on-line dotazování v Českém národním panelu. Počet respondentů je 1 520. Sběr proběhl v období 28.4. až 7.5.2023.
NMS Market Research je výzkumná agentura s více než 20letou historií. Kromě výzkumu trhu, který poskytuje stovkám klientů z celého světa, zkoumá i politická a společenská témata. Je členem mezinárodní organizace ESOMAR a národní organizace SIMAR.
TZ NMS Market Research