Dvě třetiny firem nemají dostatek zaměstnanců

11.01.2022

Situace na trhu je nejhorší za poslední dekádu, nedostatek pracovníků pociťují firmy napříč obory.

Nejvíce lidí aktuálně chybí ve výrobě, logistice, zdravotnictví, ale také gastronomii a službách. A situace se bude pravděpodobně dále zhoršovat. Společnosti tak lákají nové zaměstnance na různé benefity. Nejčastěji nabízí možnost flexibility, práci z domova, vyšší mzdu, kurzy nebo stále oblíbenější zkrácené úvazky.

Poptávka pracovních míst stále výrazně převyšuje nabídku. A vidět je to také na kariérních portálech, kde je rekordní počet volných pozic. Na trhu je obecně nedostatek kvalifikovaných pracovníků, životopisů chodí firmám velmi málo nebo uchazeči nesplňují požadavky dané pozice.

"Je snazší obsadit juniorštější pozice, na které firmy nepožadují dlouholeté zkušenosti či specializované dovednosti, než na seniorní a specializované role," potvrzuje HR konzultantka Petra Hubálková za vzdělávací společnost MgC Group.

Nedostatek pracovníků není problém jen u nás, jde o globální problém.

Zaměstnavatelé hledají nové cesty, jak uchazeče oslovit. K tradičním způsobům inzerce na svých stránkách a kariérních portálech používají také LinkedIn, spoléhají na spolupráci s náborovými agenturami či headhuntery a stále více využívají sociální sítě.

Náboráři neustále vymýšlí nové způsoby, jak uchazeče zaujmout. Podniky se snaží, tam kde je to možné, nabízet uchazečům flexibilitu, práci z domova či práci v hybridním režimu, kdy část týdne zaměstnanec pracuje v kanceláři a část z domova.

"Velkou oblibu mají také zkrácené úvazky nebo benefity jako firemní psycholog či programy podporující fyzické a mentální zdraví zaměstnanců. Některé firmy začaly nabízet i náborový příspěvek, aby přilákaly nové uchazeče o zaměstnání," popisuje další taktiky firem Hubálková.

Lidé, kteří zvažují změnu práce, si mohou vybírat z velkého množství otevřených pozic, ale ochota zaměstnanců měnit práci je díky pandemii výrazně nižší. Uvědomili si, že jim současné zaměstnání vyhovuje a v nejisté době nechtějí riskovat. V některých oborech např. gastronomii či zdravotnictví dochází k růstu mezd, protože uchazeči chtějí lepší platové podmínky než před pandemií.

Nedostatek lidí na trhu práce a volná pracovní místa ve firmách mohou vést ke zpoždění dodávek jejich služeb, omezení výroby, nemožnost dalšího růstu nebo přetížení stávajících zaměstnanců, kteří volná místa vykrývají.

MgC Group

Vzdělávací společnost MgC Group se už 12 let zabývá vzděláváním a rozvojem zaměstnanců nejen v České republice, ale také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rakousku, Německu a ve Spojených státech. Česká společnost s nadnárodní působností vytváří (od nadnárodních korporací, až po rozvíjející se firmy) rozvojové vzdělávací programy na míru přizpůsobené konkrétním potřebám zaměstnanců firem. Tým tvoří více než 40 zkušených manažerů, andragogů, psychologů a sociologů a konzultantů.

https://mgcgroup.cz/